Studiu de caz : Tipuri de corp


Ai observat vreodata ca unii oameni mananca orice vor si nu se ingrasa? Ai observat vreodata ca unii oameni se ingrasa mult mai usor si mai repede decat altii? Nu e simpla ta imaginatie. Motivul acestor diferente este dat de genetica umana.
Vezi tu, exista 3 tipuri diferite de corpuri : ectomorf, mezomorf si endomorf. Daca vei invata despre acestea, vei intelege de ce unele aspecte ale dietei si ale antrenamentului nu functioneaza la toti oamenii la fel.
Principalele diferente dintre cele 3 tipuri de corp sunt date de viteza metabolismului si structura oaselor. Sa aruncam o privire asupra fiecarui tip:

Ectomorful este persoana cu un corp slab. Spre deosebire de mezomorf si endomorf, ectomorful este persoana care probabil a fost slaba toata viata. Acest lucru nu se datoreaza unei anumite diete sau unui antrenament. Aceste persoane au un metabolism foarte rapid. Acest metabolism le da ‘abilitatea speciala’ de a manca orice vor, oricat vor, fara a se ingrasa. Stiu, majoritatea non-ectomorfilor care cititi acest articol sunteti probabil dezamagiti sa auziti ca exista a caracteristica atat de deosebita a geneticului uman. Dar nu este cazul sa fiti gelosi, pentru ca aceste gene nu sunt pe atat de bune pe cat par. Metabolismul rapid care ii mentine pe ectomorfi slabi in mod natural este ca o sabie cu doua taisuri, pentru ca ii impiedica sa obtina o masa musculara considerabila. Si stiu cat de mult munceste un ectomorf pentru a obtine corpul mult dorit pentru ca si eu sunt un ectomorf. Sunt oarecum fericit ca nu a trebuit niciodata sa imi fac griji ce mananc. Nu a fost niciodata cazul sa tin vreun regim alimentar strict. Dar atunci cand am intrat in sala de forta cu gandul de a obtine o masa musculara considerabila, geneticul m-a cam tinut pe loc. Am observat imediat cum cei din jurul meu obtin rezultate mult mai rapid decat mine. Dar asta nu a fost vreodata un motiv sa renunt. Am inceput sa mananc mai mult, sa asimilez mai multi carbohidrati zilnic, si rezultatele au inceput sa apara. De asemenea, am observat ca in zilele in care sunt bolnav si mananc mai putin, incep sa pierd din masa musculara si din greutatea corpului. De aceea, ectomorful este oarecum dezavantajat in culturism. Dar nu fiti dezamagiti. Chiar daca apar mai greu, rezultatele apar. Si muschii pe care ii veti obtine vor fi foarte bine definiti, astfel incat nu veti fi nevoiti sa faceti exercitii speciale de definire cum fac endomorfii. Nu aveti nevoie decat de vointa😉.

Endomorful este persoana care a fost grasa toata viata. Acesta mananca jumatate din ceea ce mananca ectomorful sau mezomorful si tot se ingrasa. Endomorful este ‘osos’ in mod natural si are corpul mai ‘rotund’ fata de cailalti. El are cel mai lent metabolism, deci ia in greutate cel mai repede si cel mai usor. In ciuda faptului ca scapa cel mai greu de grasime, endomorful este excelent in obtinerea fortei si a masei musculare. Este practic opusul ectomorfului.

Mezomorful este cel mai norocos dintre toti. Este prototipul atletului, a modelului de fitness si al culturistului. In timp ce ectomorful si endomorful au atat parti bune, cat si parti rele, mezomorful are partile bune ale amandurora. Ei obtin masa musculara aproape la fel de repede ca si endomorfii si slabesc aproape la fel de rapid ca si ectomorfii.

Morala acestui articol? Endomorfii nu ar trebui sa fie suparati sau gelosi in legatura cu ectomorfii, iar ectomorfii nu ar trebui sa fie suparati in vreun fel pe endomorfi. In schimb, ar trebui sa fim cu totii gelosi in legatura cu mezomorfii🙂. Glumesc. Adevarul este ca, in ciuda diferentelor dintre cele 3 tipuri de corp, indiferent de corpul pe care il ai, poti face din el orice vrei daca muncesti destul si ai vointa. Trebuie doar sa iti reglezi alimentatia si antrenamentele in functie de tipul de corp pe care il ai. Ectomorful pierde greutate usor. Endomorful obtine greutate si masa musculara usor. Mezomorful le face pe amandoua. Dar nu trebuie sa fi vreodata dezamagiti de geneticul pe care il aveti. Daca genetic esti facut sa fi gras, nu e vina ta ca toata viata te lupti pentru a pierde greutate. Dacaesti slab si ai o masa musculara slaba, nu e vina ta ca te lupti toata viata pentru a te schimba.
Nu iti poti schimba geneticul. Nu este posibil. In schimb, iti poti schimba greutatea prin exercitiu. Iti poti controla procentajul de grasime corporala.Iti poti schimba in bine masa musculara pe care o ai.Tipurile diferite de corp sunt in fitness doar o ‘punte de plecare’. Odata ajuns la un anumit nivel, vei sti cu exactitate ce sa mancati si cum sa te antrenezi pentru a obtine rezultatele dorite. Asa ca indiferent daca esti ectomorf, mezomorf sau endomorf, tu iti poti modela corpul pentru a deveni ceea ce iti doresti. Pana data viitoare, va urez spor la treaba ;)

Ti-a placut articolul? Ti-a fost de ajutor? Daca da, este randul tau sa ajuti. Cu cateva clickuri puteti ajuta Blogul Sportivilor sa se extinda!

3 gânduri despre &8222;Studiu de caz : Tipuri de corp&8221;

  1. nina zice:

    Ar fi ideal daca s-ar putea publica niste sfaturi de dieta pentru fiecare somatotip. Eu sunt tipul ecto.

    M-ar interesa niste detalieri in legatura cu regimul de tinut si cu exercitiile si intervalul dintre ele. De exemplu, am gasit cum ca la ectomorf antrenamentele rare dau cele mai bune rezultate (pentru cresterea masei musculare). Care este explicatia si cat de „rare” sa fie?

    http://www.doctor.info.ro/tipuri_somatice.html Aici am gasit doar o introducere, o detaliere ar prinde foarte bine, pentru fiecare somatotip. O zi buna.

    • vladkostea zice:

      Ma bucur ca gasesc si persoane interesate care pun intrebari. Si eu sunt ectomorf si obtin cele mai bune rezultate prin antrenamente de 50 de minute de 3 ori pe saptamana, in care execut exercitii complexe care lucreaza mai multi muschi (flotari cu greutati, tractiuni cu priza pronativa si supinala, indreptari cu haltera, genuflexiuni, impins militar din picioare, ramat cu gantera). Exercitiile le asez pe zile astfel incat sa nu supraantrenez vreo grupa de muschi si sa ma refac in 2 zile pentru un nou antrenament.
      Exercitiile pe care le-am descris in articolele mele sunt cele de baza care in principiu functioneaza pentru toate tipurile de corp. Totusi toti suntem diferiti in felul nostru si dupa o anumita perioada desoperim exercitiile si alimentele care ajuta cel mai mult la cresterea masei musculare. Daca un exercitiu si un tip de alimentatie functioneaza pentru mine, nu neaparat altcineva va obtine aceleasi rezultate prin aceleasi metode.
      In legatura cu detalierea despre fiecare somatotip nu ar fi prea multe de spus. Mezomorfii se pot antrena 5 zile pe saptamana pentru rezultate optime, iar in ceea ce ii priveste pe endomorfi, 3 antrenamente de culturism saptamanal sunt suficiente, ei avand mare nevoie de exercitii de tip cardio.
      Sper ca ti-am fost de ajutor si daca mai ai intrebari, nu ezita sa ma consulti🙂
      O seara buna!

  2. kevin zice:

    Hmm mishto info. Chiar nu shtiam de chestiile astea. O sa urmaresc in continuare ce mai postezi shi poate reushesc sa-mi modelea catushi de putzin corpul🙂. 10x! once again.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s